Wednesday, December 29, 2010

Hantu? mana hantu?...yok nyambung...


lama-lama aku rasa mcm ayat tu dah meresap dalam jiwa dan hati aku,
sebab kadang2 secara aku tak sedar..hati aku selalu dok ulang2 ayat tu...
untuk mengelakkan aku jadi gila isim atau sebagainya....
aku minta pendapat dari sorang ustaz ni..bukan pengamal perubatan atau dukun atau pawang..

dia ni ustaz imam masjid kat utm jalan semarak tu...
lepas satu kuliah subuh tu (sekali tu je pun aku pergi), cepat2 aku jumpa dia..
aku bacakan ayat tersebut...dan aku tanya, ayat ni dari surah mana dan apa maksud atau kelebihan dia?
ustaz tu cakap ayat tu dari surah al jinn dan bermaksud sekian2...
dia tanya kenapa?
aku cakap xde apa2, cuma nak tau tu je..

sambil dia usap2 bahu aku, dia cakap lebih kurang macam ni..
setiap aksara, setiap bait, setiap ayat yang ada dalam kalam ALLAH tu ada khadam2 yang menjaga maksud dan kegunaannya....sedangkan alif yang tegak x bengkok tu pun jika diamalkan pun ada khasiatnya...cuma berhati2 lah...syaitan ni ada dimana2.
bila dia cakap mcm tu...rasa badan mcm bergetar...

aku rasa ustaz tu nak sambung lagi tapi bila anak2 buah dia dtg berkumpul...
aku pun slow2...cha alif but laa....

lepas2 tu aku rasa ada perubahan dalam diri aku, aku jadi seorang yang agak pendiam dan suka dok sorang2..
bila duk sorang2 tu aku rasa aku bukan ada kat dunia ni tapi kat tempat lain..
aku dengar mcm2 bunyik, bunyik yang pelik2...
bunyik berdesing2, bunyik2 binatang yang dok mengaum la...berdengus2 la..
bunyik orang siul2, bunyik ungka, beruk, monyet terpekik terlolong...
bunyik mcm orang ketuk2 tanah, bunyik loceng india dok wel-wel petang2 tu...

kadang2 aku buat x kisah pun...sebab mungkin time tu aku tengah stone ke apa ke...
tapi bila lama2 aku fed up gak dengan bunyik2 ni...
aku dok pikir...macam ne nak buat ni...
satu malam tu aku dok lepak2 kat masjid tabung haji, kelana jaya..
lepas solat isyak tu diaorang umumkan program2 tabligh untuk next week..
diaorang nak 'keluar' 3 hari ke hulu langat, aku pun mcm tergerak hati nak ikut..
bukan apa, maybe time tu aku leh dapat ketenangan ke hapa ke..

masa kat satu masjid (x ingat la nama masjid tu) kat hulu langat tu..lepas maghrib kot..
ada la 2 kumpulan sementara tunggu solat isyak,
diaorang buat tazkirah kat dalam ruang solat masjid tu..
aku yang duduk kat tepi pintu ni pun pelan2 bangun pergi ke tempat wudhuk...terkentut!
masa nak ke tempat wudhuk tu, aku rasa angin yang agak kuat dan semacam lalu depan aku..
angin je....aku gagah je le pa renew air wudhuk..

masa tengah wudhuk tu, aku nampak 2 ekor beruk dok lompat2 kat pokok tepi mesjid tu..
besar..... hitam......sekali lompat bukan dari dahan ke dahan tapi dari pokok ke pokok..
kalau pokok ke pokok xpe lagi...tapi ni selang 3-4 pokok..
dia terjun dari pucuk kelapa ke tanah, dari tanah ke pucuk kelapa tu macam main teng-teng je..
dalam hati aku....sah! ini bukan monyet! ini bukan beruk!
cepat2 aku masuk dalam masjid...

sampai kat pintu masjid tu...sekali lagi aku agak terkejut...
setau aku tadi masa aku nak keluar ada 2 group...ni dah ada 3 group?
group yang ketiga ni nam[pak mcm tengah bertazkirah betul2 depan mimbar masjid tu..
duduk rapat2 dan semua (dalam 7-8orang) tunduk penuh kushyuk..
semua berjubah hijau tua dan berserban putih...dari susuk tubuh diaorang tu....
nampak besar sikit dari kita2 ni..mcm orang2 middle east tu...badan diaorang kan besar2

bila dah habis majlis ilmu tu..bilal pun melaungkan azan isyak..
lepas isyak tu, aku usha2 juga geng2 jubah hijau tu.....xde pun!
malam tu kat serambi masjid tu aku tidur2 ayam...
kejap2 terjaga, aku dengar orang dok mengaji dalam masjid tu...
aku pun bangun la..ingatkan dah start qiamulail...
tengok kanan kiri budak2 ni tengah dok terbongkang...
aku jenguk dalam masjid gelap gelita...
aku tengok jam baru kul 2am....qiamulail start jam 4am..
apalagi...........sambung tido la....

1 comment:

  1. Assalamualaikum wbt... boleh ke share ayat no berapa dalam surah al-jinn tu kalu tak keberatan?

    ReplyDelete