Monday, December 27, 2010

Jangan Ikut Aku Balik!..




Pernah tak korang semua pergi berkelah, mandi manda di tepi laut, air terjun dan sungai-sungai rekreasi? mesti pernah kan? tak lojik lah kalau tak pernah....

selain menikmati saat riang ria bersama keluarga dan kawan-kawan dan suasana alam yang mengasyikkan...pernah tak korang mengalami peristiwa ganjil dan membingungkan minda...contohnya macam terjumpa barang-barang atau makhluk-makhluk yang pelik dan sebagainya...ada tak?

kisahnya...

seperti sebelum-sebelum ni, destinasi utama percutian kami sekeluarga....tak lain x bukan PD...tak tau kenapa tempat tu selalu jadi pilihan utama...mungkin sebab lokasi dan tempat penginapan yang agak berpatutan kot...pernah sekali tu tengah2 malam dengan takde apa2 plan...secara spontan..jom PD! start keta terus meredah malam pergi berembun kat tepi pantai tunggu matahari pagi..terbit je matahari terus terjun dalam laut!

tapi tu semua dulu....anak-anak belum ada lagi..sekarang semua nak kena plan dan bajet..

masa tu tak berapa ingat trip yang mana dan bila....

dari pagi sampai ke petang, sampai kecut buah pinggang berendam dalam air..tempat yang kami pilih tu tak jauh dari orang ramai..tapi agak terasing juga..

masa tengahhari tu, aku memang perasan macam sedang diperhatikan oleh seseorang ataupun sesuatu...mula-mula ingat cuma mainan perasaan tapi bila lama-lama perasaan tu makin kuat dan hati pun mula berdebar-debar...bukan takut tapi agak cuak lah juga...

secara automatic aku tengok kat tempat kami letak tuala dan jajan bawah pokok yang merendang tepi pantai tu....
tuuu....dia! nak kata orang bukan orang sebab susuk tubuh tu macam telus...lutsinar boleh nampak background.. senang cakap, macam imbasan...mirage!

bukan sorang ye....tapi 3 orang dalam susuk tubuh pompuan yang berjalan melintas depan pokok tu menuju kebelakang pokok..aku tunggu juga kalau-kalau diaorang keluar semula..mana lah tau orang betul..ntah-ntah cuma nak tukar baju ke...tapi haram tak kuar-kuar..

bila aku tengok matahari kat langit yg mendung dan tengok bayang2 aku kat pasir tu...menurut kata kenalan aku, ada waktu-waktu yang tertentu kita boleh nampak benda2 atau makhluk2 lain ni..contohnya time diantara sebelum gelincir matahari, time diantara matahari nak terbenam, dintara tengahmalam , sebelum diantara subuh/terbit matahari..semuanya diantara...mula2 aku pun pelik juga nak pikir kenapa 'diantara'...tapi bila einstein pun ada teori pasal time relativity ni...aku anggap la ni sebagai salah satu dari bab teori dimensi ke3..
hahaha...padahal malas nak pikir lebih2.

bila aku naik ke tempat tu...dengan alasan nak ambik rokok...aku sempat pusing belakang pokok tu untuk kepastian....orang ke bukan orang!
bila dah betul-betul pasti bukan orang..
baru la bulu roma aku terus mencacak! meremang semacam.

time tu juga, macam ada satu energi tekan badan aku untuk duduk atas pasir tu...tangan kanan yang pegang lighter ni aku cuba angkat...tak bergerak, kebas, lemes!
angin yang bertiup dari laut tu aku rasa sangat sejuk sampai ketulang...dalam hati cakap, maybe aku kena heatstroke kot..sebab lama sangat berjemur.

semerbak bau 3 jenis bau...kemenyan, bunga dan minyak attar..tak kuat...nipis je! dalam takut dan cuak tu...aku pasrah je...ko nak suruh aku duduk, aku duduk...apa lagi ko nak?
aku tarik nafas dalam-dalam, kosongkan fikiran..bertakafur sekejap dgn bacaan apa yang patut..
aku tarik semua bau-bau tu..satu per satu..
bila habis semua...aku dengar 1 bisikan halus....bagi salam kat aku..aku x jawab pun, cuma sekadar ucapan "wa alaik"

bila semua tu dah berlalu dan berakhir, amik bangun amik tuala dan bila aku kibas2kan tuala tu...ada sebentuk cincin berbatu akek warna coklet yang agak bersinar dan menarik jatuh tergolek....
bila aku amik dan pegang cincin tu, rasa macam kena renjatan statik..mula-mula aku nak simpan tapi bila pikir-pikir...
zass! aku campak ke laut!..xde maknanya aku nak simpan benda yang aku tak tau asal usul dia...nanti kalau jadi apa-apa, sapa nak tanggung?

malam tu, bila aku tidur tu, 3-4 kali terjaga....rasa kejap panas, kejap sejuk aku tengok kiri wife elok je berselimut...aircond pun elok je pasang..
bila nak terlelap je, rasa bunyi ombak tu kuat sangat..mcm aku tidur betul2 kat tepi pantai..

dalam masa tu juga, aku terbayang aku berdiri tempat yang aku lempar cincin masa siang tu...
aku nampak satu tompok cahaya merah, lama2 jadi besar dan terang...
aku rasa masa tu aku ada cakap lebih kurang macam ni...

aku tau ko nak ikut aku tapi aku tak nak ko ikut aku...bukan aku yang cari ko! ko yang datang sendiri, aku tak halal ko ikut aku..
lepas tu makin lama makin mengecik...makin jauh ketengah laut..lepas tu hilang..

pagi tu....bila nak breakfast, aku tengok sandal aku penuh ngan pasir...walhal semalam aku dah celup-celup dalam swimming pool sebelum naik....to think positif..maybe ada orang pinjam kot..sbb aku letak kat luar kan....hahahaha..






No comments:

Post a Comment